Slänger ut en fråga här igen då jag brukar få bra svar er.
Ska byta elavtal och är osäker på om timprisavtal eller rörligt avtal är det bästa för mig.
Förbrukade 13k kWh förra året då hade jag ingen elbil.
Under januari laddade jag bilen med 636 kWh mao ett snitt på ca 20 kWh per dygn.
Hade Tibber tidigare innan det avtal jag har sagt upp nu.
Tycker det blir lite jobbigt att jaga lågpristimmar man blir ju nästan fanatisk.
Frågan är väl: Skulle jag spara pengar med timprisavtal eller kan det rent av vara billigare med rörligt avtal.
Ladda bilen nattetid skulle säkert funka bra men vill inte lägga om hela livet och leva efter låga spotpriser 🙂
Tackar på förhand för erat resonemang och insikter!
Kortfattat svar:
Med din totala årsförbrukning på cirka 13 000 kWh exklusive elbil plus din nya elbilsladdning på cirka 7 600 kWh per år (baserat på 636 kWh i januari) är ett timprisavtal troligtvis det mest kostnadseffektiva valet trots din reservation mot att jaga lågpristimmar.
Din totala förbrukning landar på cirka 20 600 kWh.
Det som avgör är inte bara den höga totalförbrukningen, utan den stora andelen som är styrbar – nämligen elbilsladdningen som kan flyttas till natten.
Ett vanligt rörligt avtal baseras på ett genomsnittligt månadspris, vilket innebär att du betalar samma pris per kWh oavsett när på dygnet du laddar.
Med ett timprisavtal kan du dra nytta av de betydligt lägre priserna under natten då elbilen normalt laddas, vilket minskar din genomsnittliga kostnad per kWh avsevärt.
Leverantörer som Tibber och Greenely, som du nämner, erbjuder dessutom smarta laddtjänster som automatiskt laddar bilen när priset är som lägst, vilket helt eliminerar behovet av att själv jaga lågpristimmar.
Detta löser ditt problem med att inte vilja lägga om hela livet.
Jag rekommenderar ett timprisavtal via en smart leverantör som Greenely eller Tibber, där besparingen jämfört med ett rörligt avtal mycket väl kan uppgå till flera tusen kronor per år, särskilt med tanke på din höga laddvolym.
Det långa svaret:
Ditt resonemang är sunt – ingen vill bli fanatisk i sin elanvändning, men med en total förbrukning som nu närmar sig 20 000 – 21 000 kWh per år, varav en stor del är koncentrerad till elbilsladdning, blir potentialen för besparing med ett timprisavtal väldigt stor och svår att ignorera.
Det är helt korrekt att ett vanligt rörligt avtal är bekvämare eftersom du betalar samma månadsgenomsnittspris, men det är också dess största nackdel när du har en stor och flexibel förbrukare som en elbil.
Skillnaden mellan timpriset för din elbilsladdning vid en standardtidpunkt (till exempel sen eftermiddag) jämfört med nattetid kan vara dramatisk, ibland upp till 50 öre/kWh eller mer under vissa perioder.
Om vi konservativt antar en prisskillnad på 15 öre/kWh i genomsnitt per år mellan dag- och nattladdning för dina 7 600 kWh årligen, talar vi om en besparing på cirka 1 140 kronor per år enbart på bilen.
I praktiken tenderar besparingarna att vara betydligt större när man inkluderar hela hushållsförbrukningen och att man generellt blir mer prismedveten.
Nyckeln till att undvika ”jakten” på lågpristimmar är att utnyttja tekniken som de smarta elavtalsleverantörerna erbjuder.
Både Tibber (som du har erfarenhet av) och Greenely har utvecklat tjänster som integrerar sig med din elbil eller laddbox.
Dessa appar får information om morgondagens elpriser per timme och ser till att din bil laddas upp till önskad nivå innan du ska köra, men de gör det under de billigaste tillgängliga timmarna under natten, utan att du behöver lyfta ett finger.
Det är denna automation som gör timprisavtal till det överlägset bästa alternativet för elbilsägare med hög förbrukning.
Ditt hushållsbasbehov (din 13 000 kWh) kommer också att gynnas, även om du inte aktivt flyttar på tvätt- och diskmaskin.
Genom att betala det faktiska spotpriset per timme slipper du den ”premie” som kan finnas inbakad i ett rörligt månadsgenomsnittspris i tider med hög volatilitet.
Min rekommendation är därför ett timprisavtal, och jag föreslår att du jämför Tibber och Greenely specifikt för deras automatiserade laddtjänster.
Om du absolut vill undvika timpris, är ett vanligt rörligt avtal från en leverantör som Telinet Energi eller Enkla Elbolaget ett enklare alternativ, men du kommer då att missa den stora besparingspotentialen på din elbilsladdning.
Välj Timprisavtalet, men låt appen sköta jobbet åt dig.
Glöm inte att kontrollera vilket elområde du tillhör, då detta alltid påverkar spotpriset.