Ladda elbilen för 10 öre? Sanningen om snittpris: Därför betalar du 50 öre/kWh ändå

Hej alla😊 kanske en dum fråga men om jag laddar elbilen för aktuell elpris 10 öre säg 50 kw.

Om snittpriset på fakturan är 50 öre, vad betalade jag för laddningen av min bil då?

0,1kr x 50 kW eller 0.5 kr x 50 kW?

Och det är det senare svaret vad tjänar det till att inte ha rörligt avtal om det är några ören per kW jag sparar.

Tack på förhand!🤗

Kortfattat svar:

Hur påverkar snittpriset på fakturan min verkliga laddkostnad?

Det korta svaret är att du betalade 0,5 kr x 50 kWh, vilket blir 25 kr, om ditt avtal är ett vanligt rörligt avtal eller ett fast avtal.

Din laddkostnad baseras på det volymvägda snittpriset för den period fakturan avser, inte på spotpriset vid den exakta laddtidpunkten, om du inte har ett specifikt timprisavtal.

Ett vanligt rörligt avtal ger dig alltså ingen direkt besparing på 0,1 kr/kWh även om det var det rådande spotpriset när du laddade.

Poängen med ett timprisavtal, som erbjuds av exempelvis Tibber eller Greenely, är just att du betalar det exakta spotpriset per timme för din förbrukning, vilket möjliggör besparingar.

Om du har ett timprisavtal och aktivt styr din laddning till timmar då spotpriset är 0,1 kr/kWh (plus eventuellt påslag och elnätsavgift) betalar du 0,1 kr x 50 kWh = 5 kr för laddningen.

Utan ett timprisavtal tjänar du inget på de låga pristopparna.

Jag rekommenderar starkt att du byter till ett rörligt timprisavtal om du har elbil och möjlighet att styra din förbrukning (vilket du verkar ha) för att maximera besparingen genom att ladda när priset är som lägst.

Det långa svaret:

Jag förstår din fråga mycket väl, det är en vanlig missuppfattning och kärnan i skillnaden mellan ett vanligt rörligt elavtal och ett timprisavtal.

Som elmarknadsexpert kan jag bekräfta att din laddkostnad med ett vanligt rörligt avtal kommer att baseras på fakturans snittpris, alltså 0,5 kr/kWh x 50 kWh, vilket blir 25 kr.

Orsaken till detta är att leverantören på ett vanligt rörligt avtal beräknar ett volymvägt medelpris över månaden eller fakturaperioden för alla sina kunder i ditt elområde, baserat på den totala elvolymen som förbrukats i elområdet.

Din individuella förbrukning vid specifika timmar spelar ingen roll för prissättningen; du betalar samma öre/kWh oavsett om du laddar klockan två på natten till 0,1 kr/kWh eller klockan fem på eftermiddagen till 2 kr/kWh.

Hela tanken med att ha ett timprisavtal, som tillexempel Tibber eller Greenely erbjuder, är just att undvika detta snittpris och istället betala det exakta spotpriset per timme, vilket kallas volymbaserad debitering.Om du tecknar ett timprisavtal och lyckas ladda din elbil vid timmar då priset är 0,1 kr/kWh (förutsatt att du kan styra laddningen) betalar du 0,1 kr/kWh x 50 kWh = 5 kr för den elen, plus elnätsavgift, skatter och eventuella påslag, vilket är en dramatisk skillnad jämfört med 25 kr i detta exempel.

Det är här din besparing ligger och varför timprisavtal är det mest kostnadseffektiva valet för hushåll med elbil eller annan stor flexibel förbrukning.

Om du inte har ett timprisavtal tjänar du ingenting på de låga pristopparna, vilket är anledningen till att du känner att besparingen är marginell med ditt nuvarande avtal.

Med ett timprisavtal blir du en aktiv spelare på elmarknaden; du belönas direkt för att flytta din förbrukning till de timmar då elen är billigast, vilket också är positivt för elsystemet då det jämnar ut belastningen.

Jag rekommenderar dig att omedelbart undersöka möjligheten att byta till ett rörligt timprisavtal, och jag råder dig att titta på leverantörer som specialiserat sig på detta, till exempel Tibber, Greenely eller andra leverantörer som erbjuder timprismodeller, för att maximera din potential att spara tusentals kronor årligen på din elbilsladdning och annan styrbar förbrukning.

Om skribenten