Svea Solar elavtal – påslag 4,9 öre blev 19 öre

Någon som nyligen tecknat avtal med Svea Solar och är nöjd med elpriset?

Jag har nyligen införskaffat batterier via Svea och samtidigt tecknat elavtal med dom.

Enligt min mening är de rena rama katastrofen…..

Enligt avtal skulle deras påslag vara 4,9 öre.

När jag fick fakturan var det 19 öre.

De hävdar är påslaget inte fast som avtalet….

Rena bedrägeriet…..

samtidigt fungerar deras tjänst att använda mitt nya batteri som avlastning inte.

De säljer min batteri el till typ 0 öre för att sedan ladda det till överpris samtidigt som jag har solceller el.

Ni som har avtal med Svea Solar kolla noga era fakturor och kommentera gärna här om jag har fel.

Kommer att anmäla dom …..

Kortfattat svar:

Hur kan påslaget på mitt Svea Solar-avtal gå från 4,9 öre till 19 öre/kWh?

Det du beskriver med Svea Solar, där det avtalade påslaget på 4,9 öre/kWh plötsligt blir 19 öre/kWh på fakturan, är extremt problematiskt och måste granskas omedelbart.

Ett påslag i ett rörligt elavtal ska i princip vara fast.

Det enda som kan variera utöver det rena spotpriset är kostnader som elcertifikat och myndighetsavgifter, men en ökning från 4,9 öre till 19 öre tyder starkt på ett avtalsbrott, felaktig fakturering, eller att det 4,9 öre påslaget var ett introduktionserbjudande som löpt ut och att 19 öre är det standardmässiga påslaget.

Jag rekommenderar starkt att du omedelbart kontaktar Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Allmänna reklamationsnämnden (ARN) med all skriftlig avtalsdokumentation.

Problematiken med batteriet, där elen säljs till 0 öre och laddas till överpris, tyder på ett illa fungerande optimeringssystem (aggregeringstjänst) som inte tar hänsyn till ditt hemmabruk.

För att få full kontroll och maximal ekonomisk nytta av dina solceller och batterier bör du byta till ett timprisavtal från en leverantör som har en beprövad och transparent plattform för batterioptimering, till exempel Tibber eller Greenely, och därmed eliminera ditt nuvarande problem.

Det långa svaret:

Din frustration är helt befogad.

I ett standardiserat rörligt elavtal i Sverige består det totala priset per kilowattimme av det rörliga spotpriset (baserat på Nord Pool), påslag från elhandelsbolaget, elcertifikatkostnader, energiskatt och moms.

Elhandelsbolagets påslag är i normalfallet en fast summa i öre per kilowattimme som ska täcka deras omkostnader och vinstmarginal.

Att detta påslag ensidigt ändras från det avtalade 4,9 öre/kWh till 19 öre/kWh utan tydlig och förhandsinformerad anledning är mycket allvarligt.

Du har rätt i att misstänka bedrägeri eller åtminstone grov avtalsmisskötsel.Mitt råd är att först skriftligen begära en fullständig specificering från Svea Solar som i detalj förklarar varje komponent i fakturan som leder till 19 öre i påslag och varför det avviker från det avtalade 4,9 öre/kWh.

Om deras förklaring är bristfällig, eller om de hävdar att det högre påslaget är det ”rätta” trots det skriftliga avtalet, måste du omedelbart eskalerar ärendet.

Du ska inleda en anmälan hos ARN och samtidigt kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå för opartisk vägledning och rådgivning.

Spara all dokumentation, inklusive avtal och fakturor.När det gäller batterifunktionen, som säljer din batteriladdning till 0 öre och laddar till överpris, är det en indikation på att Svea Solars optimeringstjänst för batteriet, som sannolikt är kopplad till elnätets frekvensmarknad eller balanshållning, är felkonfigurerad eller helt enkelt ineffektivt utformad för hushåll med solceller.

En optimal inställning ska prioritera: 1) Egenanvändning av solel för att undvika nätavgifter och skatter, 2) Laddning av batteriet med solel eller billig nätel (timpris), 3) Försäljning från batteriet till de dyraste timmarna eller när frekvensmarknaden ger bäst betalt.

Ditt problem tyder på att den sista punkten genomförs vid fel tidpunkt, eventuellt på grund av en teknisk bugg eller ett avtal som tillåter dem att handla med din el på ett sätt som missgynnar dig.Lösningen på både fakturaproblemet och batterioptimeringen är att byta elavtal.

För dig som har solceller och batteri är ett rörligt timprisavtal det absolut bästa valet för maximal kostnadseffektivitet.

Leverantörer som Greenely och Tibber har specialiserade, transparenta plattformar och appar som låter dig optimera batteriladdning baserat på Nord Pool spotpriser, vilket säkerställer att du laddar när det är som billigast och säljer antingen för egen optimering (peak shaving) eller till nätet när priset är högst, vilket genererar en faktisk ekonomisk fördel.

Dessa leverantörer har ofta låga och transparenta påslag, vilket eliminerar den typ av chock du upplever nu.

Bytet till en sådan leverantör kommer inte bara att lösa din fakturafråga utan även låsa upp den verkliga besparingspotentialen i ditt nya batterisystem.

Om skribenten